Försäkringsärende?

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Skoter: Polaris Assault 800 -09

Försäkringsärende?

Inlägg av älvhöjdingen »

Hallå! :)

Har nu lyckats att köra in skotern i ett träd, så hela vänstersidan är tilltryckt, sne i chassit, styrstången av och lite till.
Har helförsäkring på den och har då tänkt att eventuellt använda den.

Men hur fungerar allt med den?

Har förstått det så att jag lämnar den till en verkstad som värderar skoter och hur mycket skadan går på att laga, sen får jag antingen en upplagad skoter eller pengarna för den om skadan är för stor.
Då skotern är ganska gammal, från 2001 och rejält sne, så lär det väll bli att dom vill lösa in den, men hur blir det om jag tycker de värderar den för lågt?
Hur mycket hänsyn brukar de ta till saker som är byta till bättre och nyare saker, exempelvis nyare skidor och nyare längre matta, nonslipdrivhjul o.s.v.

Kanske är lika bra att skrota den själv och sälja delar?

Många frågor, men har aldrig haft med försäkringsärende att göra förut.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Re: Försäkringsärende?

Inlägg av RannerKing »

Mitt tips är att du avvaktar och ser vad försäkringsmannen erbjuder. Troligen kommer dom ge ett lågt bud, detta överklagar du och pekar på varför du bör få mer. Du vill ju helst få en likvärdig skoter för pengarna.
Försäkringsbolagen gör ju allt för att tjäna pengar, men har du riktigt tur så får du någon vettig som värderar skotern. Men som sagt var beredd på att du måste överklaga det.

Du kan få upp priset lite om du har tur, så får du igen lite för eftermaknadsprylarna. Men dessa pengar skulle du inte få tillbaka även om du sålt skotern hel och fin.

440 motorer finns det ju en uppsjö av, det är lite synd då den blir värd lite mindre. Men kan du få ut 7-8000 för den komplett så kan det vara värt att skrota, men som sagt, avvakta på försäkringsbolagets bud. Detta kan du sen överklaga ellet tacka nej till om du vill.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Skoter: Polaris Assault 800 -09

Re: Försäkringsärende?

Inlägg av älvhöjdingen »

Okey, ja va lite så jag tänkte, kolla vad dom vill ge för den iaf sen får man se om det är värt att lösa in den eller skrota själv.
Skriv svar