Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Här kan du recensera din Lynx.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Lynxfun »

Börjar det finnas maskiner vilka passerat inkörning?

Hur upplevs motorn?

Barnsjukdomar, irritierande driftstörningar?

2 dagar senare, helt tyst dvs antingen suveräna maskiner så alla kör o kör och inte har tid att delge andra eller också går tiden till dialogen med återförsäljare med diverse garantiåtgärder? :roll:

14 dagar senare: om ingen vill skryta om etec så kanske det inte funkar så bra, eller?

Har i alla fall "dunkat" 25 mil på en lånad Xtrim 600 etec idag, måste säga att det verkar vara en dynamisk/sympatisk motor i alla fall och vid macken gick det i drygt 30 liter trots att varven legat mellan 6-8000 mest hela tiden (inkörd maskin med 160 mil på mätaren).
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Stoft »

Författare: "x-treim"

Pigg motor. Bra fjädring .Snål på soppa ca 1,3 liter vid längre turer körde 18 mil på 3,5 timme då.
Har ej mätt oljeförbrukningen så noga men halv olje tank när jag körde 45mil vet ej vad det blir.
Skidorna är väl inga höjdare.
Tycker att den håller väl höga varv vid ca 50-60 kmh.
Tankmätar problem.

Annars är jag hel nöjd :rock:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Stoft »

Författare: "DahAntee"

Här kommer lite synpunkter och iaktagelser efter drygt 200mil.

Tankmätaren funkar inte som den ska, återfjädringen på knappen till multiinstrumentet har gått sönder. Fjädrarna på dämparna i framvagnen skaver mot dämparen. Dynan har lossnat två gånger. Har vibrationer i bromsen (bromsskivan som slagit sig kanske?).

Går som tåget efter led men är inte riktigt hemma i lössnö. Misstänker att boggien har för brant attackvinkel för att funka ultimat i pudret.

Motorn är riktigt fin, MEN, oljeförbrukningen är inte i närheten av vad som är utlovat. Den trycker i sig som alla de SDImotorer jag ägt.

Går att åka riktigt snålt, MEN, min maskin drar alltid 3dl mer per mil än en kompis renegade 600 e-tec...

Sammantaget så har den inte levt upp till de högt ställda förväntningarna jag hade men ändå är det en fin skoter som har potential att bli hur bra som helst om kvalitén höll den BRP standard jag har varit van vid och man trixar lite med boggieinställningarna så att den kliver upp ur pudret lite bättre.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Pojat
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 februari 2011, 23:22
Skoter: x-trim 600 etec -09

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Pojat »

1: tog maskinen från butiken
2: kom 5 mil, sen dog den.
3: fick igång den och lyckades puttra till en som tur närliggande skogsbilväg. släp till verkstad i Vittangi.
felet frågade jag om men betmöttes på ett märkligt mummelspåk i likhet med- "mummel mummel" avgasnånting",följande av lite mer mummel å jag tog skotern å stack.
4: när det var dags för första service bad jag dem kolla det mystiska skaller/rassel ljudet från boggy.- nej den var det inget fel på blev svaret
hittade själv felet vid mattbyte 2 sesonger senare, ett av främsta Boggyhjulet var löst.
5: bad dem även kolla till variatorn som jag tycker klingar nå grönjävulskt, speciellt kall. men den ska det inte heller vara något fel på tydligen.
6: förra sesongen, perfekt till högsesong gick skiten i nödläge. släp till verkstad efter många om och men. Denna gång var det ett stift i någon kontakt till något styrdon som inte hade monterats korekt. hanen låg om man så säger utanför honan och hade haft kontakt men dålig och till slut smält kontaktstycket å tappat kontakt med Honan. Stort+ till Verstad i vittangi som jobbade övertid en fredag för att jag skulle få ut skotern till helgen efter att den stått där i 2 veckor.

Jag köpte denna maskin för att jag trodde att jag skulle kunna köra i snö och på led.
JÄ___ar vad jag blev lurad :S .
Skotern har ju en attackvinkel med resultat=betongris framför drivaxel så fort man försäker lägga lite lös snö under sig.
En 44as matta gjorde dock stor skillnad.
En jävligt fin maskin på led även med bönepall å regeringen bakom sig.

_________________
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Stoft »

Författare: "Lerling"

Har kört 35 mil på min x-trim 600 etec 09:a, har gått totalt 89 mil. den är helt perfekt för mina änamål, jag kör 70/30 led/lössnö och tycker den inte gör bort sig i lössnön som många skriver, tror det hänger mycket på förarn. Men en 44:as matta hade inte varit helt fel, efter led är den en av dom bättre skotrarna jag har kört och har fått mycket medhåll av många polare som kör diverse märken, bränsleförbrukningen är jag nöjd med som nu har tagit mellan 1.3 till 2 liter milen beroende vad jag har kört, men den tog endast 1,5 när jag hade tung kälke och frugan på 2-sitsdynan och det tycker jag är mer än godkänt, haft en 4-takt yamaha innan och dom har bättre finnish på maskinen speciellt instrumenteringen men tycker lynx har tagit sig i kragen och gjort den snäppet vassare när det gäller display, glappfrittstyre och smidiga knappar, motorn är jag otroligt nöjd med när den "luktar" mindre än min gamla 4-takt, jämn och fin gång och ett ljud som gör att man inte måste slå av skotern bara för att man ska säga några ord åt polarna när man är ute och kör.Oljeförbrukningen verkar vara bra, står mellan 3/4 och halv på 35 mil, Betyget blir 7 av 10.

Extrautr:
bukskydd
magnapull
2-sistsdyna
förvaringsbox
ventkitt "egengjord av meshtyg"

Fördelar:
Bränsleekonomi
Luktfri
Enkel att starta
Dämparna
Driftsäkerheten

Nackdelar:
Skidorna
För låg ruta "vill köpa Ranger 49 rutan när den kommer finnas som tillbehör"
Dragkroken
För tråkig matta, hade inte skada med 44:a
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Dooleys
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 februari 2011, 20:10

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Dooleys »

Lerling skrev:Har kört 35 mil på min x-trim 600 etec 09:a, har gått totalt 89 mil. den är helt perfekt för mina änamål, jag kör 70/30 led/lössnö och tycker den inte gör bort sig i lössnön som många skriver, tror det hänger mycket på förarn. Men en 44:as matta hade inte varit helt fel, efter led är den en av dom bättre skotrarna jag har kört och har fått mycket medhåll av många polare som kör diverse märken, bränsleförbrukningen är jag nöjd med som nu har tagit mellan 1.3 till 2 liter milen beroende vad jag har kört, men den tog endast 1,5 när jag hade tung kälke och frugan på 2-sitsdynan och det tycker jag är mer än godkänt, haft en 4-takt yamaha innan och dom har bättre finnish på maskinen speciellt instrumenteringen men tycker lynx har tagit sig i kragen och gjort den snäppet vassare när det gäller display, glappfrittstyre och smidiga knappar, motorn är jag otroligt nöjd med när den "luktar" mindre än min gamla 4-takt, jämn och fin gång och ett ljud som gör att man inte måste slå av skotern bara för att man ska säga några ord åt polarna när man är ute och kör.Oljeförbrukningen verkar vara bra, står mellan 3/4 och halv på 35 mil, Betyget blir 7 av 10.

Extrautr:
bukskydd
magnapull
2-sistsdyna
förvaringsbox
ventkitt "egengjord av meshtyg"

Fördelar:
Bränsleekonomi
Luktfri
Enkel att starta
Dämparna
Driftsäkerheten

Nackdelar:
Skidorna
För låg ruta "vill köpa Ranger 49 rutan när den kommer finnas som tillbehör"
Dragkroken " Köp J-hook modellen, gör hålen ovala i bågen så passar den"
För tråkig matta, hade inte skada med 44:a
49 Ranger Rutdelar:
517304614 Ruta
517303607 Rutstöd
517304612 Vindskydd Hö
517304613 Vindskydd Vä
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Stoft »

Författare: "Lerling"

Du är grym Dooleys! Tack för artnummer, dom visste inget hos min ÅF..
Jo dragkroken ska jag byta men undrar om den blir vek när dom nya hålen blir innanför dom gamla, pallar bågen vikten när den tappar lite styvhet?
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
Dooleys
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 februari 2011, 20:10

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av Dooleys »

lerling skrev:Du är grym Dooleys! Tack för artnummer, dom visste inget hos min ÅF..
Jo dragkroken ska jag byta men undrar om den blir vek när dom nya hålen blir innanför dom gamla, pallar bågen vikten när den tappar lite styvhet?
Inga problem, har monterat flertalet och inga bekymmer har uppstått.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av RannerKing »

Denna maskin med endast 44mm matta, resten original, går riktigt dåligt i lössnö!

Jämfört med denna maskin http://lynxtalk.egetforum.se/viewtopic.php?f=46&t=94 ...
... går den högst hälften så fort rakt fram på platt mark. Båda har samma drevning och samma
storlek på drivhjulen. Skulle vilja se hur den blir med en nerdrevning på 2-3 kugg men tror min
bror byter bort den innan.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
lerling
LynxTalk Member
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 februari 2011, 17:42
Skoter: X-trim 600 e-tec -09

Re: Lynx X-Trim 600 E-tec ( 2009 )

Inlägg av lerling »

så du tycker att det inte hjälpte med bara 44 matta och neddrevning?
Skriv svar