RC 600 SDI ( 2006 ) Variatorkit... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
rotaxxx600
LynxTalk Member
Skoter: Lynx rc 600 sdi -06

RC 600 SDI ( 2006 ) Variatorkit... ?

Inlägg av rotaxxx600 »

Hej, är sugen på att byta lite saker i variatorn till kommande säsong.
Jag behöver hjälp med att hitta ett komplett (färdig) kit som antagligen någon av er snickrat ihop eller om det finns något som rekommenderas av er.

Mvh Emil :lovelynx:
This is what I'm made of
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Kontakt:

Re: RC 600 SDI ( 2006 ) Variatorkit... ?

Inlägg av Stoft »

Som jag skrev i PM till dig, börja med att se till att variatorerna är fräscha i bussningar, rullar, glidknappar osv.

Kolla vad du har för fjädrar i sekundär samt primär. Sitter det original så köp på dig den gröna 180-300 sekundärfjädern #417126688 och Lila/Gul primärfjäder med 160-230 i tryck om du vill ha lite högre inslagsvarv, #415015300.
Det kan bli så att den kommer varva lite för mycket, gör den det så finns det ställbara viktkit som du kan köpa för att optimera ännu mer alternativt ställa ner Clicker justeringen något nummer. Utgå alltid från läge 3.

Annars så finns det en uppsjö olika variatorkit och företag som säljer. Dynamo Joe, SpeedTech, Cudney, KNR Sledtech med flera.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
rotaxxx600
LynxTalk Member

Inlägg av rotaxxx600 »

Stoft skrev:Som jag skrev i PM till dig, börja med att se till att variatorerna är fräscha i bussningar, rullar, glidknappar osv.

Kolla vad du har för fjädrar i sekundär samt primär. Sitter det original så köp på dig den gröna 180-300 sekundärfjädern #417126688 och Lila/Gul primärfjäder med 160-230 i tryck om du vill ha lite högre inslagsvarv, #415015300.
Det kan bli så att den kommer varva lite för mycket, gör den det så finns det ställbara viktkit som du kan köpa för att optimera ännu mer alternativt ställa ner Clicker justeringen något nummer. Utgå alltid från läge 3.

Annars så finns det en uppsjö olika variatorkit och företag som säljer. Dynamo Joe, SpeedTech, Cudney, KNR Sledtech med flera.

Tack så mycket, jag har svarat PM!

Någon som har erfarenhet av något variatorkit eller bra repsats? :D
This is what I'm made of
Gabbe1
LynxTalk Member
Skoter: Xtrim 850 -18

Inlägg av Gabbe1 »

Vad jag läst mig till så verkar Dynamo Joe vara bland det bästa du kan hitta till Ski-Doo/Lynx, många verkar också mycket nöjda med Cudney:s kit.
rotaxxx600
LynxTalk Member

Inlägg av rotaxxx600 »

Gabbe1 skrev:Vad jag läst mig till så verkar Dynamo Joe vara bland det bästa du kan hitta till Ski-Doo/Lynx, många verkar också mycket nöjda med Cudney:s kit.
Är det något som skiljer kiten emellan eller är det bara deras egna saker och priser?
This is what I'm made of
Gabbe1
LynxTalk Member
Skoter: Xtrim 850 -18

Inlägg av Gabbe1 »

Joe och Bill (cudney) har väl lite olika filosofi när det gäller helixutformning, men båda vet uppenbarligen vad de sysslar med, Joe kör med lite tyngre vikter.
Joe är öppen med vilka fjädrar han använder till sina kit, han har även mycket bra support, även för begagnade kit.

Prismässigt har jag dålig koll om det är några skillnader.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Bill skadade sig illa förra säsongen och sålde ej några kit då. Vet ej om han är igång igen...

Jag kan i alla fall rekommendera Joe.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
rotaxxx600
LynxTalk Member

Inlägg av rotaxxx600 »

Ok, tack för att ni delar med er!

Vilken sidan ska jag beställa ifrån? :) :lovelynx:

RK: vad har du för kit?
This is what I'm made of
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Jag har ett från Joe på Boondockern.
Hade ett från Bill på Gamla Enduro 700:an.

Beställ härifrån: https://www.ibackshift.com/article/form-121.asp

Är det något du undrar över så mailar du honom. info@ibackshift.com
Beskriv ditt körsätt, drevning, matta och vad du vill ha ut av kittet.

Men som du säkert vet så är det inte bara att montera och det fungerar perfekt alla gånger, utan det krävs ofta lite justeringar. Sen så är det i princip omöjligt att få ett variatorkitt som är rolig i alla element. Därav är originalkalibreringen rätt tråkig, den ska funka till allt och alla förare. Allt från pumpgasande efter långsamma dåliga leder till toppfartskörningar...

Jag rekommenderar Joe på grund av supporten. Men både Bill och Joe är bra på det dom gör, inget snack om saken. Sen har dom lite olika uppbyggnad av kitten, men det har ingen större betydelse.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
rotaxxx600
LynxTalk Member

Inlägg av rotaxxx600 »

Okej, eftersom att jag inte bruka känna mig så säker på att beställa från USA och inte har tid att testa mig fram eftersom att skoter kommer att vara 30 mil ifrån mig så har jag valt att börja med att beställa endast fjädrar och lånar helix och ramp av kompis, trotsat det blir bäst så till en börjar och en repsats blir det att beställa. Allt detta beställa av Rinab.nu :)
This is what I'm made of
Skriv svar