Rave-800 ( 2002 ) Smäll/Knall i avgasröret... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Nyll
LynxTalk Member
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 februari 2013, 11:30
Skoter: Rave 800 02

Rave-800 ( 2002 ) Smäll/Knall i avgasröret... ?

Inlägg av Nyll »

Jag är inte den bästa på att veta, nybörjare.
Och för mig verkar och låter som skotern går som den ska.
Men tänkte ändå höra lite ifall om det kan vara nåt.
Snön kom ju äntligen typ förra helgen och tog väl ut skotern och testkörde lite och körde en stund. Sen vid ett tillfälle när jag stanna och stod still nån sek. eller nåt för vända och back.
Mitt i den stunden som jag fatta det small till i avgasröret? och de kom som en tryckvåg i avgasröret. Nåt som fanns i röret? fastnat i?
Men skotern verkar både före och efter gå som den ska utan problem.

Sen bara en lite fråga, kan det vara lite skräp i förgasaren eller nåt? För en dag efter när jag skulle starta den igen så starta den, men om jag minns rätt, varvtalsmätarna stod på noll? Men vet att när jag gasa kändes de som att ingeting hände. Så jag stängde av skotern. Men eftersom jag inte vet så mkt kan inte göra så mkt, men fem-tio min. så fick lov att testa och starta igen och då verkar den funka som den skulle och gå som den skulle.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-800 ( 2002 ) Smäll/Knall i avgasröret... ?

Inlägg av 2stroke »

Kan ibland bli en liten knall i avgasröret i samband med att man använder RER.
Kan även bli en knall när man stänger av skotern efter att man kört Hårt.
Kan också bli en knall när man startar och motorn är ordentligt varm.
Alla 3 ovanstående exemplen är helt normalt och inget konstigt.

När motorn startas och står på tomgång ( under <--3000 Rpm ) utan att man ger extra gas
så gör inte varvräknaren något utslag. ---> Helt Normalt.
När du en gång kommit över ~3000 Rpm så kommer den att fungera även under ~3000 Rpm.

Om maskinen stått utomhus över tex natten/veckan och du startar den KALL så har det bildats
en tunn IShinna på variatorskivorna som gör att remmen inte greppar som den ska.
Själva maskinen kan också ha frysit fast i underlaget som gör att den i kombination med IShinnan
på variatorskivorna inte vill fara iväg.
Ta därför för vana att alltid medans maskinen varmkörs gå runt och lyfta mattan från backen
samt gå fram och lyfta på respektive skida för att bryta frysningen mot marken.
Detta sparar även remmens livslängd.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Nyll
LynxTalk Member
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 februari 2013, 11:30
Skoter: Rave 800 02

Re: Rave-800 ( 2002 ) Smäll/Knall i avgasröret... ?

Inlägg av Nyll »

Aha, tack för svar, då det jag, lärt mig nåt nytt. =)
Men mena kändes som själv motorn inte varva upp nånting när man gasa, fast kanske är samma sak som du beskrev där.
Skriv svar