Rave 800 (2002) Skillnad på hel och delsyntet olja... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Nyll
LynxTalk Member
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 februari 2013, 11:30
Skoter: Rave 800 02

Rave 800 (2002) Skillnad på hel och delsyntet olja... ?

Inlägg av Nyll »

Förra hösten fick en BRP XP-S II Delsyntet Olja, tror jag, en svart dunk iaf, och lär väl köra vidare med den. Men bara undra, för skillnad på del och hel? om det är nån?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave 800 (2002) Skillnad på hel och delsyntet olja... ?

Inlägg av RannerKing »

Gör det enkelt för mig... Finns spaltmeter inom ämnet.

http://www.mobil1.se/laer-om-olja/vanliga-fraegor.aspx
http://www.bytaolja.se/oljetyper/


Mineralolja

Mineraloljan är en enkel oljesort som nästan enbart består av raffinerad bergolja, ibland med olika tillsatser för att förbättra egenskaperna att transportera slaggprodukter till oljefiltret.

Helsyntetisk olja

Den helsyntetiska oljan är en råolja som gått igenom en mängd extra steg i framställningsprocessen. Detta innebär att man kan styra oljans egenskaper mycket bättre än med en enkel mineralolja för att uppnå de effekter man vill att oljan ska ha då den används. Till exempel kan man få oljan att fungera på ett bra sätt vid höga motortemperaturer eller få den stryktålig och effektiv vid kallstarter. Helsyntetisk olja har också positiva effekter på bränsleförbrukningen som minskar något. Den helsyntetiska oljan är dyrare än mineralolja just på grund av att tillverkningen genomförts i ytterligare steg.

Halvsyntetisk olja

Halvsyntetisk olja, eller delsyntetisk som man också brukar säga, är en blandning av mineralolja och helsyntetisk olja. Med den halvsyntetiska oljan kan man anpassa oljan till viss del och ta fram egenskaper som annars skulle vara omöjligt med enbart mineralolja.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Nyll
LynxTalk Member
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 februari 2013, 11:30
Skoter: Rave 800 02

Re: Rave 800 (2002) Skillnad på hel och delsyntet olja... ?

Inlägg av Nyll »

Jo jag var väl lite lat i att leta fram fakta. sorry. =)
Men det är alltså bättre att köra på helsyntetisk om jag fatta det rätt? Och om jag redan har använt en så spelar väl ingen roll om man byter när man fyller på?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave 800 (2002) Skillnad på hel och delsyntet olja... ?

Inlägg av RannerKing »

Helsyntetisk är bättre, ja.

Inga problem att blanda dessa vid utbytet.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar