Sida 1 av 1

Rave-800 SP ( 2002 ) DPM ventilen... ?

Postat: 29 september 2015, 12:24
av jimmy800
Hej,
Har en fråga..
Kan man köra utan DPM ventilen ?
eller går de inte alls att köra utan den ?

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) DPM ventilen... ?

Postat: 1 oktober 2015, 11:25
av 2stroke
Jodå, det går att köra utan DPM, men du måste bestycka om förgasarna.

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) DPM ventilen... ?

Postat: 23 november 2015, 14:09
av jimmy800
Varför måste man bestycka om? :)

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) DPM ventilen... ?

Postat: 23 november 2015, 18:11
av jimmy800
Eller har du koll på vart man kan få tag på en ny DPM ventil? :)

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) DPM ventilen... ?

Postat: 25 november 2015, 14:39
av 2stroke
jimmy800 skrev:Varför måste man bestycka om? :)
Därför att annars så får förgasarna "fel input" vilket leder till att de beter sig som att du har helt fel bestyckning.
jimmy800 skrev:Eller har du koll på vart man kan få tag på en ny DPM ventil? :)
Hos närmasta Lynx eller Ski-Doo handlare.
Den finns bara som BRP Original del.

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) DPM ventilen... ?

Postat: 1 december 2015, 09:49
av jimmy800
Okej tack för svar! :)

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) DPM ventilen... ?

Postat: 7 december 2015, 14:26
av lr800
Är temperatur givaren i toppen med i DPM systemet på en 2002'a ?
Har bytt givare i min för jag ska koppla in en analog mätare som visar tempen.
Det kan ju ev. gå att koppla in original temp varnar lampan på den nya givaren också om dem mäter på likadant sätt.

Jag misstänker att vattentemp givaren bara är till lampan på äldre maskiner.
hittar ingen info om annat iaf.
Men på nyare maskiner är den med i DPM systemet.

Jag har ingen ledig anslutning på topplocket eftersom jag tänkte ha kvar förgasar värmningen
Hur som helst så passade original givaren där avluftningen till kylarburken normalt sitter. (övre "termostathuset")
Jag tänkte testa att köra utan termostat och använder istället en mässing plugg/kärna,
med ett mindre hål i för avluftning/cirkulation lika som race maskinerna har.
Den pluggen sitter då i den korta kylarslangen mellan toppen och burken.
vilket gör att den mesta kylarvätskan tvingas åka den långa vägen genom kylpaketet och in i motorn igen.
Så då kan jag ha originalgivaren där och min andra givare direkt på toppen!

Anledningen till jag vill testa det här är för att jag körde motorn varm förra året och det blev lite tråkiga konsekvenser av det.
Men en analog mätare blir viktig eftersom jag vill ha koll på temperaturen så jag inte får för kall motor istället.

Re: Rave-800 SP ( 2002 ) DPM ventilen... ?

Postat: 7 december 2015, 15:32
av 2stroke
Först from intåget av PowerTEK systemet så kom kylvattengivarens signal med i beräkningarna som ECU'n gör
och som tex påverkar tändningen.

...så signalen från kylvattentempen påverkar inte ECU'n på något sätt och därmed ej heller DPM systemet
på de maskiner som saknar PowerTEK.

Finns ingen anledning till att ha kvar förgasarvärmningen.
( bara rappel med det där )