Sida 1 av 2

Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför din

Postat: 9 mars 2016, 09:30
av commander 2014
En stor återförsäljare 25 km från vårt fritidshus vägrade garantireparation på min nya skoter.
De hade inte tid den veckan jag frågade och jag fick inte ställa skotern där så att de kunde
laga den när de hade tid.Luftfjädringen fungerade inte.
Jag var tvungen att transportera den hem 400 km för att byta modulen för luftfjädringen på
Lynx adventure GT 900 ace med Comfort paket.
Är detta vanligt beteende??

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 9 mars 2016, 10:01
av simon
Det är väl skillnad på att vägra och att inte ha tid?

Förvaring av kundmaskiner är vanskligt rent försäkringsmässigt så har dom det trångt inomhus har jag en viss förståelse för att dom inte vill ha en massa maskiner stående någon längre tid.

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 10 mars 2016, 08:35
av commander 2014
Visst är det skillnad,men på frågan om jag kunde komma senare så passade inte det heller
vet inte varför ,men jag tar det som vägran.Uppställningsplatser fanns det gott om
det stod många maskiner uppställda kundmaskiner beg.lagermaskiner
utomhus visserligen men med bom nattetid.
Försäkringsfrågor har ju alltid varit ett problem på alla verkstäder.
De flesta skotrar har egen stöldförsäkring.

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 10 mars 2016, 16:18
av commander 2014
Jag är nyfiken på om det är vanligt med detta å.f beteende.

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 13 mars 2016, 21:23
av MangE
Försökte få service på min maskin i Funäsdalen, (Polaris), men de hade inte tid den här veckan.
Men då undrade DE om jag kunde ställa dit maskinen så de kunde fixa det till nästa gång jag kommer upp.
När jag kom dit undrade jag om jag skulle låsa med mattlåset men de var inget problem sade de, de hade gott om plats och videoövervakat så det var inga problem alls.
Kanske inte direkt svar på frågan om ett garantifel men att få ställa ifrån sig skotern kan knappast vara problemet iaf, det torde väl vara mer en fråga om plats och jag antar att du lämnar den vid fritidshuset mellanåt iaf så det borde om inte annat gå att få ut på din försäkring om den är låst som den ska.
Och jag kan inte tänka mig att det ska vara problem med garantin för de får ju ersättning från Lynx för jobbet och reservdelar så det kan ju inte vara att de inte skulle få ersättning.
Kanske var de helt enkelt fullchokade med jobb?

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 14 mars 2016, 08:03
av commander 2014
De hade säkert mycket arbete och det är ju bra.
I mitt fall hade de 5 veckor att felsöka (½ timmes arbete)
och byta modul 5 minuter.Detta konstaterade min åf.
i Sandviken.Jag har fått svar från en annan återförsäljare
i samma kommun att den jag blev nekad av har gjort
likadant tidigare.

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 14 mars 2016, 20:05
av MangE
Ja det låter riktigt dåligt, håller med.
Det borde påtalas för generalagenten, det drar ju ner ryktet för märket och är ju inte ett beteende som följer konsumentköplagen heller, där gäller det att alla som är angivna som agenter skall åtgärda garantifel såvitt jag förstår.
Trist att behöva traila för så lite också.

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 14 mars 2016, 21:18
av 2stroke
commander 2014 skrev:En stor återförsäljare 25 km från vårt fritidshus vägrade garantireparation på min nya skoter.
De hade inte tid den veckan jag frågade och jag fick inte ställa skotern där så att de kunde
laga den när de hade tid.Luftfjädringen fungerade inte.
Jag var tvungen att transportera den hem 400 km för att byta modulen för luftfjädringen på
Lynx adventure GT 900 ace med Comfort paket.
Är detta vanligt beteende??
Jag har själv råkat ut för typ samma sak,
samt även hört flera på jobbet som också råkat ut för liknande saker. :bad:

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 15 mars 2016, 08:50
av commander 2014
Jag har sökt efter mail adress på återförsäljar- ansvarig
hos Lynx BRP men inte hittat någon.
Ringde till Umeå
Pga att jag inte är åf. hänvisades jag till
åf. utan att få berätta vad jag ville.
Det är ett sätt att
gömma huvudet i sanden.
Fegt!
Alla stora skotermärken har bra maskiner.
Försäljningen kommer allt mer påverkas av hur kundvänliga
välutbildade och tekniskt skickliga
respektive märkes återförsäljare är att hjälpa kunderna
oberoende av vem som sålt maskinen.
Vi måste börja agera mera som vi gör som bilägare!

Re: Hur blir du behandlad av återförsäljare verkstad utanför

Postat: 15 mars 2016, 08:56
av simon
Att komma i kontakt med någon hos generalagenten verkar, oberoende av märke, snudd på omöjligt. Jag gick så långt som till att skriva ett snigelpostbrev till Polaris Scandinavia en gång men fick inte ens ett "Tack för dina synpunkter".