Få din rem att hålla längre!
Postat: 4 januari 2018, 22:39
Flera har redan haft problem med remförbrukningen på sina maskiner men jag tror att mycket är handhavande fel.
Dessa tips kan förhoppningsvis ge några extra mil på remmarna.
Kör in remmen! Läser många som har kört sönder 2-3 remmar på 5 mil, då är det inte många kilometer på den nya remmen
Förutom INKÖRNING och UPPVÄRMNING av remmen så är REMSPÄNNINGEN A & O, se till att ha rätt remspänning.
Många har missat detta med att justera remmen med mattan i luften och gör det istället på känn.
Varmkör skotern och få upp lite temperatur på remmen. Lyft upp bakdelen och justera upp remmen tills dess att mattan kryper fram och du kan stanna den med handkraft. Då har vi rätt remspänning och variatorerna växlar mycket bättre, det kan jämföras med att starta med motorcykel på ettans växel när remmen är rätt justerad istället för tvåans växel när remmen är felaktigt justerad. På min maskin så ser jag lite av corden när remmen ligger rätt.
En annan viktig sak att hålla koll på är toppvarvet.
850 E-Tec peakar på 7900 RPM, där har vi bäst effekt och därför ska vi hålla oss där.
Ligger vi högre än detta eller lägre så bygger vi massor med värme i variatorerna och remmarna går sönder.
Lösning: Klicka upp ett steg om du ligger lägre, klicka ner om du ligger högre.
Detta görs genom att lossa den guldiga skruven (Pivotvikt) och snurra på justering.
Kör du med Ultimax så är det får du generellt sätt klicka upp ett steg.
Fullgas på sjön? Då har du snart köpt dig en ny rem, våra lössnömaskiner är inte gjorda för att gå fort.
Variatorerna har nästan växlat ut redan vid 104 km/h, där går över mot OverDrive.
Vid 115 km/h så har även OD passerat och vi bygger massor med värme eftersom att vi inte kan växla mer.
I sekundären hittar vi även skruvarna som håller i rullarna, dessa dödar remmen fort.
Körning med jämn gas under en längre tid över till exempel en sjö är också något som dödar remmar i och med att remmen ligger på samma ställe i variatorerna och oftast i en relativt hög hastighet vilket gör att det byggs upp mycket värme. Varierar man gaspådraget så får remmen en större yta att jobba på och kyls ner. En kort maskin har inte samma problem eftersom att de oftast kommer med högre drevning samt lättare matta att driva. I 90km/h är det inte ovanligt att en kort maskin ligger och varvar 5500~6000 RPM medans min DS 3900 varvar kring 6900~7200RPM vid 80km/h beroende på motstånd.
Dessa tips kan förhoppningsvis ge några extra mil på remmarna.
Kör in remmen! Läser många som har kört sönder 2-3 remmar på 5 mil, då är det inte många kilometer på den nya remmen
Förutom INKÖRNING och UPPVÄRMNING av remmen så är REMSPÄNNINGEN A & O, se till att ha rätt remspänning.
Många har missat detta med att justera remmen med mattan i luften och gör det istället på känn.
Varmkör skotern och få upp lite temperatur på remmen. Lyft upp bakdelen och justera upp remmen tills dess att mattan kryper fram och du kan stanna den med handkraft. Då har vi rätt remspänning och variatorerna växlar mycket bättre, det kan jämföras med att starta med motorcykel på ettans växel när remmen är rätt justerad istället för tvåans växel när remmen är felaktigt justerad. På min maskin så ser jag lite av corden när remmen ligger rätt.
En annan viktig sak att hålla koll på är toppvarvet.
850 E-Tec peakar på 7900 RPM, där har vi bäst effekt och därför ska vi hålla oss där.
Ligger vi högre än detta eller lägre så bygger vi massor med värme i variatorerna och remmarna går sönder.
Lösning: Klicka upp ett steg om du ligger lägre, klicka ner om du ligger högre.
Detta görs genom att lossa den guldiga skruven (Pivotvikt) och snurra på justering.
Kör du med Ultimax så är det får du generellt sätt klicka upp ett steg.
Fullgas på sjön? Då har du snart köpt dig en ny rem, våra lössnömaskiner är inte gjorda för att gå fort.
Variatorerna har nästan växlat ut redan vid 104 km/h, där går över mot OverDrive.
Vid 115 km/h så har även OD passerat och vi bygger massor med värme eftersom att vi inte kan växla mer.
I sekundären hittar vi även skruvarna som håller i rullarna, dessa dödar remmen fort.
Körning med jämn gas under en längre tid över till exempel en sjö är också något som dödar remmar i och med att remmen ligger på samma ställe i variatorerna och oftast i en relativt hög hastighet vilket gör att det byggs upp mycket värme. Varierar man gaspådraget så får remmen en större yta att jobba på och kyls ner. En kort maskin har inte samma problem eftersom att de oftast kommer med högre drevning samt lättare matta att driva. I 90km/h är det inte ovanligt att en kort maskin ligger och varvar 5500~6000 RPM medans min DS 3900 varvar kring 6900~7200RPM vid 80km/h beroende på motstånd.