Racing-440 ( 2004 ) Elfel, går ej, låsta mätare... ?
Racing-440 ( 2004 ) Elfel, går ej, låsta mätare... ?
Tjohej.
Nu när det för första gången på ett par år finns lite möjlighet att köra skoter
(på isen men ändå..) på mina breddgrader behagade ju skotern dö
Den tvärdog under körning och låste instrumenten på vad dom stod när den dog.
Har svag (!) gnista men den startar ej.
Framlampan glöder ej till när man rycker och mätarna är låsta på 130kmh/5000rpm.
Misstänker stator, men har inte kontrollmät då multimetern fungerar lika bra som skotern.
Nån som varit med om samma?
Har för mig att jag sett nån tråd om liknande fel här i Forumet men hittar den såklart inte.
Tips?
Mätvärde på statorn?
Nu när det för första gången på ett par år finns lite möjlighet att köra skoter
(på isen men ändå..) på mina breddgrader behagade ju skotern dö
Den tvärdog under körning och låste instrumenten på vad dom stod när den dog.
Har svag (!) gnista men den startar ej.
Framlampan glöder ej till när man rycker och mätarna är låsta på 130kmh/5000rpm.
Misstänker stator, men har inte kontrollmät då multimetern fungerar lika bra som skotern.
Nån som varit med om samma?
Har för mig att jag sett nån tråd om liknande fel här i Forumet men hittar den såklart inte.
Tips?
Mätvärde på statorn?
Re: Racing 440 (2004) Elfel, går ej, låsta mätare
Rycker jag stora vita kontakten som går upp till reglagen så får jag så pass smycke ström till instrumenten at visarna kom ner till noll på kanske 20 drag i startsnöret
Men har fortfarande sjukt svag gnista så får inte igång den
Har haft ur alla kontakter utan att hitta nåt fel. Har provat annan tändspole(till en 1cyl motor) och den gav lika klen gnista. Har mätt statorn men min krassliga multimeter, hade ca 20ohm på tändkretsen och 80-90ohm på laddkretsen å ingen kortslutning till jord.
Skall man blunda och beställa d som e billigast, cdi eller stator???
Men har fortfarande sjukt svag gnista så får inte igång den
Har haft ur alla kontakter utan att hitta nåt fel. Har provat annan tändspole(till en 1cyl motor) och den gav lika klen gnista. Har mätt statorn men min krassliga multimeter, hade ca 20ohm på tändkretsen och 80-90ohm på laddkretsen å ingen kortslutning till jord.
Skall man blunda och beställa d som e billigast, cdi eller stator???
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Racing 440 (2004) Elfel, går ej, låsta mätare
Är CDI'n trasig så har du ingen gnista alls.
Statorn kan ju spöka.
Oxid i något kontaktstycke.
Dålig jord.
Kolla kontaktstycket under dynan.
Dra isär precis allt som inte har med Tändkretsen att göra.
Kolla de 2 relän som sitter ovanför Höger fotholk.
Statorn kan ju spöka.
Oxid i något kontaktstycke.
Dålig jord.
Kolla kontaktstycket under dynan.
Dra isär precis allt som inte har med Tändkretsen att göra.
Kolla de 2 relän som sitter ovanför Höger fotholk.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Racing 440 (2004) Elfel, går ej, låsta mätare
Gamla Yamaha utombordare har förmågan att få svag gnista när CDI'n är på väg att ge upp,2stroke skrev:Är CDI'n trasig så har du ingen gnista alls.
Statorn kan ju spöka.
Oxid i något kontaktstycke.
Dålig jord.
Kolla kontaktstycket under dynan.
Dra isär precis allt som inte har med Tändkretsen att göra.
Kolla de 2 relän som sitter ovanför Höger fotholk.
tänkte att varför skulle det inte kunna vara samma här??
Har ju inte alls samma grejer som på övriga Lynx modeller verkar det som,
har ju vare sig DESS eller MPEM
Har haft isär och rengjort alla kontaktstycken jag hittat, utan att hitta nåt misstänkt.
Tror inte det sitter några relän på min (eller så har jag missat dom)
Det suger att ha en Racing ibland, när det kommer till lite udda grejer som kostar fläsk på den,
enda statorn på nätet med pris å rätt art nr kostade 470 € !!
Verkar som min skoter är en -03 fastän det stod -04 i pappren,
vilket såklart verkar betyda en ovanlig stator.
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Racing 440 (2004) Elfel, går ej, låsta mätare
Mät upp statorn och kolla hur den mår, i värsta fall går det att linda om den för en lite billigare peng.
Ryck bort all belysning handtagsvärmare m.m. så den inte kan döda ner tändsystemet pga kortis.
Ryck bort all belysning handtagsvärmare m.m. så den inte kan döda ner tändsystemet pga kortis.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Racing 440 (2004) Elfel, går ej, låsta mätare
Näe, den har knappast vare sig DESS eller DPM,Baikal skrev: Racing'en verkar ju inte alls ha samma grejer som övriga Lynx modeller.
Den har ju vare sig DESS eller MPEM
men den borde definitivt ha en MPEM box.
Om du tar lös MPEM boxen så brukar det sitta en vit klistrad lapp på undersidan
där du kan se BRP nummer osv.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Racing 440 (2004) Elfel, går ej, låsta mätare
Kanske jag blandat ihop benämningarna2stroke skrev:Näe, den har knappast vare sig DESS eller DPM,Baikal skrev: Racing'en verkar ju inte alls ha samma grejer som övriga Lynx modeller.
Den har ju vare sig DESS eller MPEM
men den borde definitivt ha en MPEM box.
Om du tar lös MPEM boxen så brukar det sitta en vit klistrad lapp på undersidan
där du kan se BRP nummer osv.
Re: Racing 440 (2004) Elfel, går ej, låsta mätare
Har ryckt allt som går utan att tappa gnistan helt.DrMussla skrev:Mät upp statorn och kolla hur den mår, i värsta fall går det att linda om den för en lite billigare peng.
Ryck bort all belysning handtagsvärmare m.m. så den inte kan döda ner tändsystemet pga kortis.
Ingen skillnad.
Har mätt tändsidan på statorn igen. 5 el 25 ohm beroende mellan vilka kablar jag mäter.
Stämmer rätt bra mot vad mxzx 440 skall ha (dock ej samma art nr på statorn)
Gissar på stator då jag förstått att det ej är riktigt tillförlitligt att resistansmäta dom.
Kanske jag skulle ta hem "Meggern", (isolationsresistans mätare eller va f-n den hette på riktigt) från jobbet så man kan belasta kretsarna lite för att få fram ev överslag.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Racing 440 (2004) Elfel, går ej, låsta mätare
Här nedan har du fakta från Ski-Doo Racing HandbookBaikal skrev:Mätvärde på statorn ?
Kan inte tänka mig att Lynx skulle ha andra värden då man använde samma motor osv.
2003: 2004:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Racing-440 ( 2004 ) Elfel, går ej, låsta mätare... ?
Mätvärden stämmer mot dom där värdena.
Antar att det är MPEM boxen som är trasig.
Ny kostar vansinne och beg hittar jag ej.
Nå, har beställt ett komplett tändsystem (MPEM, DESS, stator, svänghjul och kabelstam) från en 800 med RER.
Knappast optimal tändkurva, men får jag den körbar är jag nöjd för stunden.
Men jag kan väl inte använda RER utan att bygga om variatorena?
Antar att det är MPEM boxen som är trasig.
Ny kostar vansinne och beg hittar jag ej.
Nå, har beställt ett komplett tändsystem (MPEM, DESS, stator, svänghjul och kabelstam) från en 800 med RER.
Knappast optimal tändkurva, men får jag den körbar är jag nöjd för stunden.
Men jag kan väl inte använda RER utan att bygga om variatorena?