Sida 1 av 2

Commander 2021 funderingar...

Postat: 2 mars 2020, 11:06
av Prickskytt
Hoppas att det kommer en "sport" modell till 2021,
skulle vilja se en ACE 900 Turbo med 46mm matta,
riktiga dämpare och inte så mycket krims krams som det är på GT´n.

Commander 2021

Postat: 2 mars 2020, 11:24
av Jukkas_Lasse
GT’n har riktigt bra dämpare redan idag som till och med är bättre än Gamla Commander 800 då denna hade en KYB 36 i främre boggien mot GT’n som har dubba 46:or.
Gissar att du vill få ner priset på maskinen genom att ta bort ex. Passagerar-sätet men vill ha den breda framvagnen med krängningshämmare monterad som standard?
(Annars finns Commander Standard med 46 mm kamhöjd och mindre utrustning i 900 ACE Turbo).
Nya Silent-Cobra mattan har mycket bra grepp för att bara ha 38 mm kamhöjd och är riktigt trevlig på led och i fjällen tycker jag.

Re: Commander 2021 funderingar...

Postat: 2 mars 2020, 20:24
av 2stroke
Ge oss en Commander 850 Turbo RE med stöddiga dämpare runt om
och den nya PPS² DS+ boggin fast i 50 cm version
samt 39" framvagn med uppvinklade A-armar och 20~23 cm breda skidor direkt från fabrik.
:lovelynx: LYNX måste börja göra skotrar som skiljer sig från Ski-Doo :lovelynx:
PPS 55.jpeg

Re: Commander 2021 funderingar...

Postat: 6 mars 2020, 09:59
av Prickskytt
Jukkas_Lasse , Hur funkar den när det är löst ?
Jag hade en Commander 800 ( 2015 ) som jag inte var helt nöjd med när det var löst.
Inget riktigt flyt och ville inte riktigt "skotta" sig fram.

Re: Commander 2021 funderingar...

Postat: 6 mars 2020, 10:54
av Jukkas_Lasse
Den vanliga PPS-boggien är en mycket fin konstruktion för ledkörning där man kan köra mycket hårt med bra kontroll och fjädring.
Tyvärr så vill den inte riktigt kliva upp på snön utan "sågar" sönder ytan
(syns tydligt om du jämför med Ski-Doo Expedition i XU-chassin).
Den långa fjädringsvägen och speciellt att maskinen går att lyfta mycket innan boggien
är i fullt utfjädrat läge antas vara en av orsakerna.

Den nya EasyRide verkar fungera betydligt bättre det lilla jag hunnit prova i lössnö.
Trots detta fungerar den mycket bra även på ledkörning och samverkar bra med framvagnen (iaf med GT kalibrering).
I GT har Lynx satt in motsvarande gamla Commander 800 dämpare med tom. en bättre främre boggie dämpare då den har dubbla KYB 46 Kashima-behandlade dämpare i boggien.
Den bredare framvagnen i kombination med bra och stadig KYB 36 R dämpare
och jag hör/läser att en del upplever syster modellen Ski-Doo Expedition LE/SE (2020) som lite vinglig...

Lynx Commander modellerna för 2020 har ingen krängningshämmare
som Commander GT och Ski-Doo har på sina bredbandare.

Re: Commander 2021 funderingar...

Postat: 16 mars 2020, 09:47
av Prickskytt
Xterrain BRUTAL har väl alla boxar iklickade.......60 mm kamhöjd
undrar hur den låter på hårdföre ?

Re: Commander 2021 funderingar...

Postat: 16 mars 2020, 19:15
av 2stroke
Prickskytt skrev:Xterrain BRUTAL har väl alla boxar i klickade.......60 mm kamhöjd
undrar hur den låter på hårdföre ?
Tyvärr helt fel boggi i X-terrain BRUTAL enligt mig. :'(
...Dock valde LYNX att göra slidesskenorna 'STELA' på Brutal'en vilket var smart gjort :tumme:

Re: Commander 2021 funderingar...

Postat: 30 juni 2020, 08:15
av Prickskytt
Har bokat en Brutal, jämfört med Commander 800an jag hade hoppas jag att den går bättre i lössnö,
tror i övrigt att dämperi mm kommer att funka bra.
Hur har pDrive funkat på senaste modellerna ?
Får man räkna med ett knippe remmar runt halsen när man ska ut på tur ?

Re: Commander 2021 funderingar...

Postat: 6 juli 2020, 20:45
av simon
Pdrive är inget annat än en onödigt komplicerad P85. Den funkar men är ingen mirakelmanick.
Gillar du att använda högertummen så kommer du knappast över 100mil på en rem även om du använder huvudet.

Re: Commander 2021 funderingar...

Postat: 21 oktober 2020, 13:17
av Prickskytt
Den skall komma nu i Oktober, vad är det som är fel med boggin 2stroke ?
Man får väl leta sig till snö när den kommer.