RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)
Postat: 17 februari 2011, 03:21
Byggde jag en packkälke när jag var 16, den hade en del designmässiga missar.
För det första hade den "svanhals" modell på draget, dessa är som gjorda att dra sönder.
Benen var också av svetsade vinklar, som lätt går av.
Sen gjorde jag 2 fack för Jeep-dunkar längst bak. Vem fan använder Jeep-dunkar idag!?
Så det var tid för lite makeover!
Så, bort med draget på packkälken och dit med ett nytt. Anledningen till vinkeljärnen nedtill är att jag ska kunna montera ett stänkskydd där. Draget är gjort av 12.9 bult och lyftögla. Draget är ofjädrat av, då den modellen bara gör att det "slår" i kälken mer. Fettnippeln satte jag bara för att det är kul att vara lite överjävlig ibland.
Sen kapades resterande av dragstången och benen bort ovh ersattes av raka ben med förstärkningsstag. Fästena till skidorna gör jag av M10 skarvmuttrar, dessa borrar jag ur till 10mm efter att jag svetsat fast dom. För att få allt rakt och fint med rätt avstånd använder jag mig av en gänstång.
Lite slipning så var det dags att provmontera skidorna. Dunkhållarna försvann också under resan. Jag monterar riktiga skidor i stället för plastbelagen för att få ordentlig köl och Coromantskenor. Den som tänker att skidorna hamnade för långt in för att kunna böjas upp framtill behöver inte oroa sig...
Här ser man varför skidorna kommer så långt in. I detta läge kommer kälken kunna styra undan för träd i stället för att haka fast. Tidigare kunde mindre träd fastna mellan kälken och skidan. Av denna anledning var det viktigt var skidbenen hamnade, dessa sitter längre fram än tidigare. Kommer kapa bort lite från skidorna på insidan för att dom ska kunna böjas upp.
Det var allt jag hann med idag.
Update 12/4 - 12
Efter två lager med lack så gick jag lös med reflextape medan färgen var lite klibbig, så nu borde det inte lossna. Tänkte först sätta plastreflexer, men eftersom dom brukar spricka så for man tittar på dom så tror jag detta var ett bättre alternativ.
Update 16/4 - 12
Nu är kälken klar och provkörd. Skar ut för skidorna för att dom skulle få plats att vinklas upp. Förlorade lite bärighet, men efter en testrunda var det bara att konstatera att buskar med mera vinklades undan och passerade på skidans utsida, så det blev enligt planerna. Min kantstötta låda hittade också tillbaka.
Update 5/5 - 12
Idag nitade jag fast gummiduk mellan stagen framtill för att minska snösprutet på kälken lite. Nitade inte fast den nertill för att snön som kommer på ovansidan av duken duken ska kunna glida bort. Breddade även skidorna lite, vet dock inte om jag ska bredda dom på insidan också, får se om jag orkar i morgon...
För det första hade den "svanhals" modell på draget, dessa är som gjorda att dra sönder.
Benen var också av svetsade vinklar, som lätt går av.
Sen gjorde jag 2 fack för Jeep-dunkar längst bak. Vem fan använder Jeep-dunkar idag!?
Så det var tid för lite makeover!
Så, bort med draget på packkälken och dit med ett nytt. Anledningen till vinkeljärnen nedtill är att jag ska kunna montera ett stänkskydd där. Draget är gjort av 12.9 bult och lyftögla. Draget är ofjädrat av, då den modellen bara gör att det "slår" i kälken mer. Fettnippeln satte jag bara för att det är kul att vara lite överjävlig ibland.
Sen kapades resterande av dragstången och benen bort ovh ersattes av raka ben med förstärkningsstag. Fästena till skidorna gör jag av M10 skarvmuttrar, dessa borrar jag ur till 10mm efter att jag svetsat fast dom. För att få allt rakt och fint med rätt avstånd använder jag mig av en gänstång.
Lite slipning så var det dags att provmontera skidorna. Dunkhållarna försvann också under resan. Jag monterar riktiga skidor i stället för plastbelagen för att få ordentlig köl och Coromantskenor. Den som tänker att skidorna hamnade för långt in för att kunna böjas upp framtill behöver inte oroa sig...
Här ser man varför skidorna kommer så långt in. I detta läge kommer kälken kunna styra undan för träd i stället för att haka fast. Tidigare kunde mindre träd fastna mellan kälken och skidan. Av denna anledning var det viktigt var skidbenen hamnade, dessa sitter längre fram än tidigare. Kommer kapa bort lite från skidorna på insidan för att dom ska kunna böjas upp.
Det var allt jag hann med idag.
Update 12/4 - 12
Efter två lager med lack så gick jag lös med reflextape medan färgen var lite klibbig, så nu borde det inte lossna. Tänkte först sätta plastreflexer, men eftersom dom brukar spricka så for man tittar på dom så tror jag detta var ett bättre alternativ.
Update 16/4 - 12
Nu är kälken klar och provkörd. Skar ut för skidorna för att dom skulle få plats att vinklas upp. Förlorade lite bärighet, men efter en testrunda var det bara att konstatera att buskar med mera vinklades undan och passerade på skidans utsida, så det blev enligt planerna. Min kantstötta låda hittade också tillbaka.
Update 5/5 - 12
Idag nitade jag fast gummiduk mellan stagen framtill för att minska snösprutet på kälken lite. Nitade inte fast den nertill för att snön som kommer på ovansidan av duken duken ska kunna glida bort. Breddade även skidorna lite, vet dock inte om jag ska bredda dom på insidan också, får se om jag orkar i morgon...